Realiseren


Ik lever mijn opdrachten voor school en dergelijke altijd op tijd in. De opdrachten voor de vaardighedenlijn en andere verslagen heb ik altijd op tijd ingeleverd. Ik leg ook hierbij de lat vrij hoog voor mezelf, dus het moet gewoon op tijd ingeleverd zijn. Ik persoonlijk heb het liefst dat verslagen en dergelijke ruim van tevoren zijn ingeleverd, maar doordat je dat vaak met een projectgroep doet lukt dat niet altijd. Dit komt vaak omdat je in een groep met verschillende persoonlijkheden bent en die vinden het misschien niet nodig om het ruim van tevoren ingeleverd te hebben. Wat ik hierin nog moet verbeteren is dat ik dat over kan brengen op mijn groepsgenoten, zodat het wel ruim van tevoren gereed is.

In het vierde leerjaar heb ik een vijftal vrijdagochtenden meegeholpen met het begeleiden van de MBO-voorlichtingsochtenden. Dit deed ik samen met een aantal andere studenten van andere opleidingen en de betreffende vakdocent. Iedere week stond namelijk in het teken van een andere opleiding. Het doel van de voorlichting was de MBO-leerlingen een beeld geven van het studeren op het HBO en kennis laten maken met een aantal opleidingen die zij mogelijk interessant vinden. Ik als student had als taak om de leerlingen te begeleiden met de casussen en opdrachten die zij kregen. De docent te ondersteunen tijdens zijn uitleg. En er werd van mij verwacht om mijn ervaringen van het HBO met de leerlingen te delen en een uitleg te geven over de opleiding Bedrijfsmanagement MKB. Je probeert de leerlingen op weg te helpen bij de opdracht, maar het is nog best lastig om niet te veel voor te kauwen. Uiteindelijk zijn hier een aantal mooie ideeën en oplossingen uitgekomen tijdens de afsluitende presentaties. Daarnaast probeer je door eerlijk je eigen ervaringen over het HBO en de opleiding te delen de leerlingen op weg te helpen naar een gemakkelijkere keuze. Hier kwam veel positieve feedback op terug. De leerlingen hebben het als prettig ervaren dat ik mijn verhaal heb gedaan, want het gaf hun een aantal nuttige inzichten om wel of niet voor het HBO te kiezen. Tijdens het verhaal over de opleiding was ik nog wel een aantal aspecten vergeten, omdat ik er wat snel doorheen ging. Dit is een mooi verbeterpunt voor de toekomst. Ook had ik mijzelf wat beter voor kunnen bereiden om de andere studies, omdat iedere week een andere studie centraal stond en hier kon ik de studenten dan niet zo goed over informeren. Hier moet ik mijzelf de volgende keer van tevoren even over inlezen. Via onderstaande bijlage krijgt u inzage in mijn volledige reflectie.

Tijdens mijn stage heb ik een implementatieplan opgesteld voor Inther. Het doel van dit implementatieplan was inzichtelijk maken voor Inther wat zij in de komende periode, na mijn stage, moesten gaan doen om mijn onderzoek een succesvol vervolg te geven. Dit implementatieplan heb ik opgesteld aan de hand van de drie gekozen oplossingen. Deze drie oplossingen heb ik gekozen met behulp van de impact/effort matrix. Zij behaalde in de matrix de hoogste scoren. Per oplossing heb ik de benodigde activiteiten uitgewerkt die noodzakelijk zijn voor de implementatie. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van de theorie en gebruikelijke opzet van een implementatieplan. Daarnaast zijn er dus een aantal personen/afdelingen aangekoppeld, zodat de juiste mensen hiermee aan de slag gaan. Daarnaast is iedere activiteit ook nog eens tijdsgebonden, zodat de medewerkers een richtlijn hebben. Ik ben tot deze uitwerkingen gekomen door het afnemen van interviews en observaties uit te voeren binnen de organisatie. Ik zou de volgende keer wel dieper in detail treden in het implementatieplan. Het implementatieplan is te vinden in hoofdstuk zeven. 

Bij het realiseren heb ik tijdens mijn afstudeeronderzoek voor YVI een implementatieplan ontwikkeld. Het gaat hierbij om het traject van de toevoeging van de gekozen branche aan de doelgroep van YVI. Hier komt het een en ander bij kijken betreffende veranderingen die doorgemaakt moeten worden om dit daadwerkelijk te kunnen realiseren. Er zijn een drietal acties uitgewerkt, waarbij wordt aangegeven wat er gaat veranderen en wat er moet worden gedaan. Ook zit hier een tijdsplanning in verweven, zodat de verantwoordelijke een richtlijn hebben wat betreft tijdsbestek. Ten slotte zijn er per actie ook een aantal verantwoordelijke aangewezen die de implementatie gaan leiden. De kosten van de implementatie zijn uitgewerkt in een aparte kosten- en batenanalyse. Deze implementatie kan beter worden gerealiseerd als de verantwoordelijke ook de veranderkundige stappen in acht nemen. Dit zorgt er namelijk voor dat mogelijke obstakels worden ontweken in het implementatieproces. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin