Ontwerpen
In het eerste project van dit schooljaar moesten we met ons projectgroepje een nieuwe fiets ontwerpen. Het ontwerpen van een fiets is natuurlijk een technisch ontwerp. Maar een technisch ontwerp als een fiets moet natuurlijk wel aan een hoop bijkomende zaken voldoen. Zo moet je onderzoeken of de fiets aan bepaalde veiligheidseisen voldoet. Is de fiets een beetje duurzaam? En een fiets is natuurlijk altijd beter voor het milieu en de gezondheid van de mens dan een auto of iets dergelijks. De fiets moest op papier uitgewerkt worden, maar deze hoefde verder niet in het echt ontworpen worden. Bij het ontwerpen van een product voor consumenten is het van groot belang dat er goed is gekeken naar de financiële status. Je moet ervoor zorgen dat je als bedrijf zijnde het allemaal kunt bekostigen. Alleen is dit niet het enige wat hoort bij de financiële status. Als je een fiets op de markt brengt is het wel zo fijn als hier ook winst op gemaakt wordt. Je moet dus ook allerlei berekeningen maken om te kijken of er winst wordt gemaakt. Dit alles hoort wel bij het ontwerpen van de fiets. Je wilt je als bedrijf natuurlijk ook onderscheiden op de desbetreffende markt, aangezien je dan ook weer meer klanten krijgt. Door verschillende, financieel realistische, functies toe te voegen aan de fiets, maar je moet daar bij het ontwerpen van de fiets ook weer rekening mee houden. Zo zie je dat het ontwerpen van een product, in dit geval de fiets, bij bijna ieder aspect weer naar voren komt.

Gedurende het onderzoek binnen project 10 had ik de taak om de huidige situatie omtrent het invoeren van stamdata binnen SIBO in kaart te brengen. De methode die ik hiervoor heb gebruikt zijn flowcharts. Aan de hand van uitkomsten van onderzoeken binnen de organisatie heb ik deze flowcharts ontworpen. De flowcharts zijn dus gevuld met de input uit het onderzoek en zo dus ook op de juiste manier ingericht. De flowcharts hebben uiteindelijk een belangrijke rol gehad in het onderzoek, aangezien deze eigenlijk bijna de gehele huidige situatie in een oogopslag inzichtelijk hebben gemaakt. Mede hierdoor zijn we tot een aantal oplossingen gekomen die ervoor hebben gezorgd dat het probleem binnen het bedrijf wordt opgelost. Oplossingen die hier uit voort zijn gekomen zijn onder andere de controle op volledigheid en flagging, winshuttle automatisering voor efficiëntie en consistente gegevenstoevoeging. Dit heeft er uiteindelijk mede voor gezorgd dat het onderdeel met een voldoende is afgesloten. De flowcharts zijn opgenomen in het Eindrapport wat hieronder wordt getoond.
In het laatste gedeelte van het afstudeeronderzoek heb ik een benaderingsstrategie uitgewerkt waarmee YVI de nieuwe branche op de juiste manier kan benaderen een daarmee haar klantenportfolio en marktaandeel laten groeien. Dit heb ik gedaan aan de hand van het 4C-model, waarmee de verschillen met de huidige werkwijze in kaart worden gebracht. Deze verschillen worden vervolgens toegepast op een persona, waardoor het voor YVI duidelijk is waar ze zich op moeten aanpassen bij het benaderen van de nieuwe branche. Hierin is het POEM-model ter ondersteuning gebruikt om te onderzoeken welke communicatie middelen YVI het beste kan inzetten bij deze benadering. Op dit vlak vonden namelijk de grootste verschillen plaats ten opzichte van de benadering bij de huidige doelgroep.
In de toekomst, zowel op het werk als tijdens mijn vervolgopleiding, wil ik mijzelf nog verbeteren betreffende creatief denken. Vanuit mijn bedrijfsbegeleider heb ik ook de feedback gekregen om mezelf hierin te verbeteren. Dan gaat het met name om een vernieuwende invalshoek creëren bij bijvoorbeeld een onderzoek als het afstudeeronderzoek, wat nou eenmaal creativiteit vereist. Mijn begeleider heeft daarentegen wel aangegeven dat ik hier zelf ook wel een goed beeld van heb.