Managen


In de inleiding heb ik al aangegeven dat de ik werkzaam ben bij de jumbo in Venray als teamleider. Als teamleider ben je verantwoordelijk voor de vulploeg die iedere avond op de werkvloer te vinden is. Het komt zelden voor dat je bij de jumbo gelijk begint als teamleider. Dit komt eigenlijk alleen voor als je al ervaring hebt als teamleider bij een andere supermarkt. Ik ben dus gewoon begonnen als vakkenvuller net als alle ander teamleiders die op dit moment bij ons werkzaam zijn. Als vakkenvuller heb je een vrij eenzijdige taak. Je moet er gewoon voor zorgen dat de vracht in het schap terecht komt. Op het moment dat je teamleider wordt komen daar een hoop aanvullende taken bij. De meeste taken zijn niet zo ingewikkeld. Je moet wel over een aantal vaardigheden beschikken en een van die vaardigheden is managen. Dit is tevens ook de belangrijkste vaardigheid. Je moet er, op het moment dat de vakkenvullers aan het werk zijn, voor zorgen dat de vakkenvullers aan het werk kunnen en blijven. Je moet geregeld controleren of ze niks verkeerd bijvullen. Voordat de vakkenvullers komen moet je ervoor zorgen dat je een planning hebt voor de hele avond. Het doel is dat de vracht erin zit voordat de vakkenvullers naar huis moeten. Tot op heden gaat deze leidinggevende rol me goed af.

Ik ben best wel een aantal jaar aanvoerder geweest van een voetbalteam en dan kom je nog weleens in de situatie dat het niet zo soepel loopt binnen het. Dat kan zowel buiten op het veld zijn, maar het kan ook binnen het team spelen. Als aanvoerder van het team ben jij daar dan wel deels verantwoordelijk voor. Je probeert op die momenten het team weer bij elkaar te krijgen en zodoende weer goede resultaten kunnen behalen. Zo hadden we in 2019 een jongen in het team die niet helemaal werd geaccepteerd door de rest van de groep, maar dan is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat zoiets niet uit de hand loopt. Ik heb er toen met diegene wel over gesproken en uiteindelijk is hij er ook mee gestopt, maar ik merkte wel bij mezelf dat ik er moeite mee had om dat ook daadwerkelijk in de groep te bespreken aan gezien jij er dan weer op wordt aangekeken. Ik denk wel dat ik dat de volgende keer anders zou aanpakken. Het was in ieder geval een goed leermoment. Vervolgens liep het binnen het team weer op rolletjes dus dan functioneert het team op het veld ook beter en dat kon je ook wel merken.

Ik merk dat ik onbewust eigenlijk de competentie managen heb toegepast tijdens project 2. Het tweede project van het jaar begon al vreemd. We begonnen in een groepje met 5 mensen en eindigde met 3 man. Er was een ander groepje waar er iemand was gestopt, waardoor wij iemand kwijtraakte aan dat groepje. Toen het project net goed en wel begonnen was besloot iemand uit ons groepje niks meer van zich te laten horen en diegene kwam ook niet meer opdagen. Conclusie: uiteindelijk startte we het project met 3 man. Zoals je waarschijnlijk wel al verwacht is dit best pittig. Als je met 3 personen bent is het best lastig om taken te verdelen en als je ergens niet uitkomt mis je toch altijd 1 of 2 personen. Voor ons groepje liep dat project een beetje stroef, waardoor eigenlijk iedereen wel de leiding had en we allemaal aan het managen waren, want als je zoveel moet doen omdat je al maar met z'n drieën bent kun je ook niet nog eens een iemand de leiding geven. Ik heb toen zelf heel bewust meegemaakt hoe het is om processen aan te sturen en uiteindelijk tot een goed eindresultaat te komen. Dit blijkt stiekem nog best wel lastig te zijn.

De competentie managen is tijdens project 10 goed op de proef gesteld bij mij. Want het was met name een project dat lastig te managen was op het gebied van het groepsproces. Hierin zaten een aantal ingewikkelde knelpunten. We begonnen het project met vijf studenten, waar de meeste groepen met vier waren. We moesten eigenlijk voor de zomervakantie al met elkaar samen zitten om een bedrijf te vinden om de opdracht uit te voeren. Hierbij kregen we van twee studenten al geen reactie. Maar aangezien dat ook de laatste tentamenweken waren inclusief de afronding van de stage hebben we dit tot na de zomervakantie geschoven. Er was één groepslid waar we de eerste week van het schooljaar geen contact mee kregen. Daarnaast was er een ander groepslid dat altijd te laat kwam en zelden zijn werk op tijd af had. In samenspraak met de begeleidende docent zijn we vroegtijdig al met elkaar om tafel gaan zitten. Ik vond het belangrijk om op zeer korte termijn tot een oplossing te komen, omdat we anders te ver achter de feiten aan kwamen te lopen waardoor het lastig zou gaan worden om een voldoende te halen voor het project. Ik heb tijdens het gesprek goed duidelijk kunnen maken wat ik van de situatie vond en hoe we hier een vervolg aan moesten geven. Dit hebben we uiteindelijk ook gedaan door de twee personen die verzaakten bij elkaar te zetten en ik ben met de twee andere studenten verdergegaan met het project. Uiteindelijk hebben wij het project ook gehaald. De andere twee studenten is dit niet gelukt. Hieruit kan ik concluderen dat ik de juiste keuze heb gemaakt en in de beginfase van het project goed heb gehandeld. Ik heb de andere twee studenten niet gelijk laten vallen, maar met de juiste intenties proberen te helpen. Dit mocht helaas niet baten, want zij gaven hier zelf geen gehoor aan. Daarentegen had ik wel voor de zomervakantie al actie moeten ondernemen, want dat had dit in het begin van het schooljaar niet zoveel tijd gekost. Dan hadden we de rest van het project in ieder geval op schema gelegen, waar we nu een inhaalslag moesten maken. Uiteindelijk heb ik om feedback gevraagd bij mijn groepsgenoot van dit project. Ik heb voor hem gekozen omdat hij nauw bij dit proces betrokken is geweest. Hierbij heb ik de vraag gesteld wat hij van mijn managementvaardigheden vond en wat ik hierin kan verbeteren. Hij gaf aan dat hij het enerzijds goed vond dat ik de andere studenten nog heb proberen te helpen, maar aan de andere kant kreeg ik de terugkoppeling dat ik de volgende keer in een korter tijdsbestek de knopen moet doorhakken.

Tijdens mijn afstudeerstage heb ik, met name voordat ik aan de stage begon, ondersteunende werkzaamheden verricht. Hiermee heb ik met name de marketingafdeling geholpen met verschillende werkzaamheden waar zij niet aan toe kwamen. Dit heeft geresulteerd in een tevreden marketingafdeling die dit ook teruggekoppeld hebben in het beoordelingsformulier. Zo heb ik bijvoorbeeld geholpen met het voorbereiden op de klantendag, die mijn stagebedrijf organiseerde. Daarnaast heb ik ook geholpen met het uitwerken van verschillende lijsten die inzicht bieden in de verschillende leads die er mogelijk zijn voor YVI. Ik kreeg op deze werkzaamheden voornamelijke positieve feedback van de medewerkers, wat ik in de toekomst weer kan gebruiken binnen het bedrijf. Zo heb ik bijvoorbeeld ook wat branchspecifieke data moeten opzoeken voor het benchmark onderzoek. Na de aanlevering van deze data kreeg ik nog wat feedback over welke data wellicht nog wat uitgebreider of specifieker mocht, waar ik dan vervolgens nog mee aan de slag kon om het toch nog binnen het gewenste tijdsbestek van de medewerkers op te leveren. Het aanhouden van deze deadlines ging ook naar behoren. Deze punten zijn allemaal te vinden in het onderstaande document, waarin de feedback van mijn bedrijfsbegeleider staat verwerkt.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin